Home » Dissosiaatio » Lasten dissosiaatiivisten oireiden arviointilista

Lasten dissosiaatiivisten oireiden arviointilista

Child Dissociative Checklist, Version 3

Alle on käännetty asteikko, jolla arvioidaan dissosiatiivisia kokemuksia alle 12-vuotiailla lapsilla. Sen voivat täyttää lapsen tuntevat aikuiset, kuten vanhemmat tai opettaja. Jokainen väittämä arvioidaan asteikolla

0 = Ei sovi lapseen
1 = Sopii lapseen jonkin verran
2 = Sopii lapseen lähes täysin

Käännös ei ole virallinen. Muista myös, ettei pistemäärä korvaa psykiatrin tai psykologin arviota.

  • Lapsi ei muista tai kieltää traumaattisia tai ikäviä tapahtumia, joiden tiedetään tapahtuneen.
  • Lapsi vajoaa toisinaan transsinkaltaiseen tilaan ja/tai vaikuttaa usein poissaolevalta. Opettaja tai lastentarhanopettaja saattaa raportoida lapsen ”päiväunelmoivan” usein.
  • Lapsen persoonallisuus vaihtelee usein. Hän saattaa muuttua ujosta ulospäinsuuntautuneeksi, tyttömäisestä poikamaiseksi tai pidättyväisestä aggressiiviseksi.
  • Lapsi on epätavallisen unohtelevainen tai hämmentynyt asioista joita hänen pitäisi tietää, esimerkiksi ystävien tai opettajan nimi; lapsi hävittää tavaroita tai eksyy helposti.
  • Lapsella on huono ajantaju; hän ei hahmota ajan kulua, ei erota vuorokaudenaikoja tai päiviä eikä sitä, milloin jokin asia on tapahtunut.
  • Lapsella on huomattavaa päivittäistä tai jopa tunneittaista vaihtelua suoriutumisessaan, tiedoissaan, tai mieliteoissaan, esimerkiksi vaihtuva käsiala, vaihtelu aiemmin opituissa taidoissa (kertotaulu, tavaaminen, työkalujen käyttö, piirtäminen).
  • Lapsi taantuu nopeasti ikätasoltaan, esim. 12-vuotias alkaa imeä peukaloaan tai puhua vauvakieltä, tai piirtää kuin nelivuotias.
  • Lapsi ei näytä oppivan kokemuksesta, eivätkä ”normaalit kasvatuskeinot” näytä toimivan häneen.
  • Lapsi kieltää tai valehtelee tekemisiään, vaikka hänen osallisuutensa niihin on ilmeinen.
  • Lapsi puhuu itsestään kolmannessa persoonassa tai vaatii itseään kutsuttavan jollakin toisella nimellä. Hän saattaa väittää itselleen tapahtuneiden asioiden tapahtuneen jollekin toiselle.
  • Lapsella on nopeasti vaihtuvia tai ohimeneviä fyysisiä oireita ja vaivoja, kuten vatsakipuja tai päänsärkyä. Hän voi esimerkiksi valittaa jotakin oiretta, mutta näyttää unohtavan sen nopeasti.
  • Lapsi käyttäytyy seksuaalisesti pikkuvanhalla tavalla tai yrittää ikäänsä kuulumatonta seksuaalista käyttäytymistä toisten lasten, aikuisten tai eläinten kanssa.
  • Lapsella on selittämättömiä vammoja ja/tai hän vahingoittaa itseään.
  • Lapsi kertoo kuulevansa ääniä, jotka puhuvat hänelle. Äänet saattavat olla ystävällismielisiä, vihaisia, olla peräisin mielikuvituskaverilta tai kuulostaa ystävien, vanhempien tai opettajien ääniltä.
  • Lapsella on hyvin eläväinen mielikuvituskaveri, ja hän saattaa väittää mielikuvituskaverin tehneen asioita, joita hän on itse tehnyt.
  • Lapsella on toistuvia raivokohtauksia, useimmiten ilman suurempaa syytä. Kohtausten aikana lapsi saattaa olla fyysisesti hyvin voimakas.
  • Lapsi kävelee usein unissaan.
  • Lapsella on epätavallisia yöllisiä kokemuksia; hän esimerkiksi saattaa kertoa näkevänsä ”aaveita” tai että öisin tapahtuu asioita, joita hän ei muista ja pysty selittämään aamulla (hajonneita leluja, selittämättömiä loukkaantumisia).
  • Lapsi puhuu usein itsekseen, käyttää erilaista äänenpainoa tai väittelee itsensä kanssa.
  • Lapsella on kaksi tai useampia erillisiä persoonia, jotka toistuvasti hallitsevat lapsen käyttäytymistä.

 


Lähteet: 
Energy Healing Resources: Child Dissociative Checklist Version 3 (PDF-tiedosto)