5 erilaista psykoterapiaa, jotka auttavat lähes kaikissa mielenterveysongelmissa

Jaa artikkeli:

Olet tehnyt merkittävän päätöksen: aiot hakeutua psykologiseen hoitoon masennuksen, ahdistuksen, päihteiden väärinkäytön tai muun mielenterveysongelman vuoksi. Miten valita oikea terapiamuoto?

Artikkelin osiot

Eri psykoterapian muotoja

Mieleen saattaa tässä vaiheessa tulla kysymys siitä, minkälainen hoito itselle sopisi parhaiten. Jotta itseltä voisi edes kysyä tätä monimutkaista kysymystä, on ymmärrettävä, että psykologista hoitoa on monenlaista.

Jotta voisi tehdä järkevän valinnan, on ymmärrettävä, mitä kukin hoitomuoto tarjoaa.

Alla tarkastellaan muutamia psykoterapian (tunnetaan myös nimellä puheterapia) muotoja, jotka voivat auttaa lähes kaikissa mielenterveysongelmissa.

1. Kognitiivinen käyttäytymisterapia

Kognitiivinen käyttäytymisterapia (englanniksi Cognitive Behavioural Therapy, lyhennettynä CBT) on yleinen terapiamuoto, jossa terapeutti tutkii ajatuksia ja käyttäytymistä, jotka liittyvät terapian tavoitteeseen.

Oletetaan, että olet tuntenut olosi masentuneeksi jo kuukausia. Asiaan liittyviä ajatuksia voivat olla, että kukaan ei pidä sinusta ja että olet arvoton. Asiaan liittyviin käyttäytymismalleihin voisi kuulua esimerkiksi kotiin jääminen ja yhteydenpidon välttäminen muiden kanssa.

Terapeutti todennäköisesti auttaisi sinua kyseenalaistamaan näiden ajatusten paikkansapitävyyden ja hyödyllisyyden ja löytämään korvaavia ajatuksia. Terapeutti saattaisi kannustaa sinua tekemään enemmän huvia ja olemaan enemmän vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

2. Hyväksymis- ja omistautumisterapia

Hyväksymis- ja omistautumisterapiassa sinua pyydetään sen sijaan hyväksymään negatiiviset ajatuksesi omina ajatuksinasi (riippumatta siitä, pitävätkö ne paikkansa) ja hyväksymään myös negatiiviset tunteesi.

Terapeutti kannustaa sinua tarkastelemaan ajatuksiasi ja tunteitasi erillisinä sinusta, jotta voit tarkastella niitä objektiivisemmin. Hyväksyminen saattaisi vähentää negatiivisia tunteitasi itseäsi kohtaan.

Terapeutti tutkii arvojasi ja rohkaisee sinua sitoutumaan niin, että toimit niiden mukaisesti. Jos esimerkiksi arvostat ystävällisyyttä, terapeutti saattaa kannustaa sinua osoittamaan ystävällisyyttä muille.

3. Psykodynaaminen psykoterapia

Psykodynaaminen psykoterapeutti auttaa sinua tutkimaan lapsuuttasi, ja löytämään traumoja ja vaikeuksia vanhempiesi kanssa.

Jos tunsit, että vanhempasi eivät rakastaneet sinua lapsena, pohtisit, edustavatko vanhempasi tasapuolisesti koko maailmaa.

Voit pohtia, missä määrin ansaitset rakkautta nyt aikuisena. Saatat myös saada käsityksen siitä, miten varhaiset kokemuksesi värittävät nykyisiä odotuksiasi ja vaikuttavat tunteisiisi ja käyttäytymiseesi.

Saatat huomata välittäväsi terapeutille tunteitasi vanhempiasi kohtaan ja tajuavasi sitten, että muut eivät ole vanhempasi ja että et ole enää rakkaudeton lapsi.

4. Narratiivinen terapia

Narratiivisessa terapiassa tutkit elämäsi tarinoita, erityisesti niitä tarinoita, jotka näyttävät sitkeästi jatkuvan.

Jos olit koulussa ulkopuolinen, et halunnut osallistua sosiaalisiin aktiviteetteihin, saatat ajatella olevasi yksinäinen. Vaikka aikuisena osallistutkin täysin ja menestyksekkäästi sosiaaliseen kanssakäymiseen työelämässä, saatat edelleen pitää itseäsi yksinäisenä.

Toisin sanoen tarina, jonka kerrot itsellesi, pysyy muuttumattomana huolimatta sosiaalisesta menestyksestäsi työssä, ja masennut yksinäisyydestäsi.

Kun tulet tietoiseksi elämäsi tarinasta, luot etäisyyttä tarinaan ja saatat löytää keinoja muuttaa tarinaa (narratiivia). Pohjimmiltaan kirjoitat tarinan uudelleen realistisella tavalla kehittyäksesi kohti sitä ihmistä, joka haluat olla.

5. Henkilökeskeinen psykoterapia

Henkilökeskeisessä terapiassa, jota joskus kutsutaan asiakaskeskeiseksi terapiaksi, nondirektiiviseksi terapiaksi tai rogersilaiseksi terapiaksi, terapeutti kuuntelee tarkkaavaisesti, yrittää ymmärtää elämääsi sellaisena kuin sinä sen koet ja yrittää ymmärtää ja jopa kokea tunteitasi.

Terapeutti osoittaa välittämistä ja kiinnostusta auttaa sinua siinä toivossa, että löydät itse keinon päästä masennuksen tunteesta yli.

Sekoitus terapiamuotoja, jotka sopivat sinulle

Voit kysyä terapeuteilta, minkä tyyppistä terapiaa he tarjoavat. Monet sanovat olevansa eklektisiä, mikä tarkoittaa, että he pyrkivät valitsemaan kullekin asiakkaalle ja kullekin erityisongelmalle sopivat menetelmät. He saattavat yhdistää eri terapiatyyppien menetelmiä.

He saattavat myös käyttää suosittuja menetelmiä, kuten mindfulness-harjoittelua, jotka eivät sovi mihinkään tiettyyn terapiatyyppiin. Mindfulness-harjoittelussa keskitytään hengitykseen ja ollaan tietoisia tässä ja nyt.

Voit pyytää eklektistä terapeuttia tarjoamaan tietyn tyyppistä terapiaa tai tiettyjä terapiamenetelmiä. Kun terapeutti tutustuu sinuun, voitte keskustella mieltymyksistäsi ja päättää käytettävistä terapiamenetelmistä.

Miten päättää, mikä terapiamuoto on oikea?

Saatat miettiä, minkälainen hoito yleensä toimii parhaiten. Vastaus on epäselvä. Paljon riippuu asiakkaasta, ongelmasta ja terapeutista.

Useimmat terapiamuodot toimivat kohtalaisen hyvin masennuksesta kärsivien henkilöiden hoidossa. Psykoterapia näyttää olevan kohtuullisen tehokasta myös muuntyyppisten psykologisten ongelmien hoidossa.

CBT:llä on vahvimmat näytöt monenlaisten psykologisten ongelmien (myös traumaperäisen stressihäiriön) hoidossa. CBT:llä on kuitenkin eniten näyttöä osittain siksi, että sitä on tutkittu paljon (esimerkiksi tiettyjen pelkotilojen hoidossa).

Hyväksymis- ja omistautumisterapia nauttii myös huomattavaa näyttöä, samoin kuin psykodynaaminen terapia.

Narratiivisen terapian ja henkilökeskeisen terapian vaikutuksia ei ole tutkittu niin paljon.

Jotkut henkilöt, kuten masennuksesta tai psykoosista kärsivät, voivat hyötyä psykoterapiasta ja yleislääkärin tai psykiatrin määräämästä lääkityksestä.

Lähteet

Lue lisää

Jaa artikkeli:

  • Tuoreimmat ARTIKKELIT

    SUOSITUIMMAT